اگر شما در جستجوی افزودن سربرگ و پاورقی در Google Sheets، به این صفحه آمدهاید، حتما با گوگل شیت (Google Sheets) آشنا هستید و میدانید که تا قبل از پرینت گرفتن از صفحاتتان، هیچ هدر یا فوتر (Header & Footer) مشخصی بر روی سند قابل مشاهده نیست. برای اضافه کردن سربرگها و پاورقیها به صفحه گسترده در Google Sheets، باید از منوی تنظیمات چاپگر خودتان استفاده کنید. در ادامه برای یادگیری این ترفند با جیتسو همراه باشید.
تنظیمات چاپ در Google Sheet
برای شروع صفحه گسترده Google Sheets که دادههای شما در آن وجود دارد را باز کنید. در بالای صفحه و از زبانه File روی گزینه پرینت (Print) کلیک کنید تا تنظیمات چاپگر را برای سند خود مشاهده کنید.

در منوی تنظیمات چاپ (Print Settings)، میتوانید طرحبندی و صفحهآرایی صفحه گسترده خود را به صورت دلخواه تنظیم کنید تا برای چاپ مناسب باشد. برای افزودن سربرگ یا پاورقی جدید، بر روی گزینه سربرگ و پاورقی (Headers and Footers) در منوی سمت راست کلیک کنید.

فهرست سربرگ و پاورقی در Google Sheets
با انتخاب گزینه Headers and Footers فهرستی از گزینههای موجود برای سربرگها و پاورقیها ظاهر میشود. این فهرست شامل ۵ گزینه زیر و نشان دهنده موارد مختلفی است که میتوانید در سربرگ و پاورقی استفاده کنید:
- Page numbers: افزودن شماره صفحه در سربرگ یا پاورقی
- Workbook title: افزودن عنوان فایل در سربرگ یا پاورقی
- Sheet name: نامگذاری هر صفحه به صورت جداگانه
- Current date: افزودن تاریخ روز فعلی
- Current time: افزودن ساعت و دقیقه فعلی ویرایش فایل

برای فعالکردن هر کدام، روی مربع کنارش کلیک کنید تا تیک خورده و فعال شود (به عنوان مثال، «عنوان فایل» یا همان Workbook title).
تغییر قالبهای سربرگ و پاورقی در Google Sheets
گوگل به طور خودکار تعیین میکند که آیا این موارد را در سربرگ قرار دهد یا در قسمت پاورقی. بهعنوانمثال، شماره صفحات به طور خودکار در قسمت پاورقی قرار میگیرد، در حالی که عنوان workbook در قسمت سربرگ جای میگیرد. اگر میخواهید موقعیت یک گزینه از پیش تعیین شده را تغییر دهید یا یک متن سفارشی را به سربرگ یا پاورقی اضافه کنید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
روی گزینه ویرایش زمینههای سفارشی (Edit Custom Fields) کلیک کنید.

با کلیک بر روی این گزینه، نمای صفحه پرینت در قسمت راست تغییر شکل داده و سه کادر متنی در سربرگ و سه کادر دیگر در قسمت پاورقی ظاهر میشوند.
این کادرها به کاربر اجازه میدهند که مطابق میل خود، متن موردنظر سربرگ یا پاورقی خود را در سمت راست، وسط یا سمت چپ قرار داده و یا آن را ویرایش کند. میتوانید با کلیک کردن درون آنها، متن پاورقی یا سربرگ خود را وارد کنید.

پس از وارد کردن سربرگ و پاورقی سفارشی خود، در گوشه بالا سمت راست روی گزینه Confirm کلیک کنید. با این کلیک، به صفحه تنظیمات پرینت بازخواهید گشت.

نهایی کردن تغییرات و چاپ
پس از اعمال تغییرات دلخواه خود در سربرگ و پاورقی در Google Sheets، میتوانید در صفحه Print Settings سایر تنظیمات چاپ را نیز اعمال کرده و در پایان در در سمت راست بالای صفحه، روی گزینه Next کلیک کنید.

اکنون به منوی گزینههای چاپگر مرورگر یا به منوی پرینتر دستگاه خود منتقل خواهید شد. در اینجا، میتوانید تنظیمات بیشتری را برای چاپ فایل گوگل شیت خود اعمال کنید، از جمله تعداد نسخههایی که میخواهید چاپ کنید.
خوشبختانه تغییراتی که برای سربرگ و پاورقی اعمال کردید به شکل خودکار ذخیره شده و این تنظیمات از این به بعد برای تمامی صفحات گستردهای که بخواهید چاپ کنید اعمال میشود.
سخن پایانی
بیشتر موارد مفید و کاربردی که در Microsoft Excel یافت میشود، در طراحی Google Sheets نیز در نظر گرفته شده است. این امر موجب افزایش روزافزون طرافداران این نرمافزار تحت وب شده است.
با دنبال کردن جیتسو در آینده میتوانید از تمامی آموزشها در مورد مجموعه Google Sheets بهرهمند شوید. اگر به آموزش خاصی نیاز دارید، در قسمت نظرات درخواست دهید. مطمئن باشید در اولین فرصت، پاسخگوی درخواست شما خواهیم بود.
منبع: How-to Geek